Karrierekræsj:

- Jeg tapte 340 millioner mer enn jeg hadde på bok

Idar Vollvik tjente store penger på Chess, men tapte alt etterpå. Han mener folk som tørr å feile må sees på som helter.

Idar Vollvik solgte seg ut av Chess for en milliard, men det begynte raskt å klø i fingrene igjen. Resulatet ble at han tapte alt han eide og litt til.

- I Norge er det å feile helt forferdelig, mens i USA blir man folkehelt om man feiler og prøver på nytt. USA er ikke et land jeg mener bør være et forbilde generelt, men akkurat her har vi noe å lære, sa Idar Vollvik da han sto på scenen under Karrierekræsj.

Arrangementet er en del av karrieredagene ved NTNU, og målet var å få folk til å fortelle historier hvor det gikk galt. Eller som konferansieren sa:

- Dette er en intim eventyrstund, men eventyrene har skjedd på ordentlig. Og i alle eventyrene har det gått skikkelig ille for Askeladden.

Følg UA på Facebook , Twitter og Instagram.

Lot saldoen stå synlig

Og for Vollvik har det gjort nettopp dette. Gått skikkelig ille. Hans historie er bortimot uten sidestykke i Norge i moderne tid.

- Jeg har startet 54 selskap. Et av dem har gått dukken. 14-15 av dem gikk det helt greit med og noen har også vært vinnere, sa han før han fortalte historien om mobilselskapet Chess.

- Da jeg solgte meg ut der hadde jeg en milliard på bok. Det var som en drøm. Jeg flyttet med familien til Spania, kjørte ungene til skolen hver dag, hadde luksusbiler og egen yacht. Jeg hadde opplevd noe spektakulært på kort tid. Barnslig som jeg var lot jeg alltid saldoen stå igjen på skjermen når jeg tok ut penger i minibanken.

Men hovmod står for fall, og for Vollvik var fallet stort.

- Etter noen måneder begynte jeg å kjede meg. Det finnes mange former for lykke her i livet, og hva som er lykken varierer fra person til person. For meg er det å ha utfordringer viktig for å føle på lykke, og det mistet jeg da jeg solgte Chess og ble sittende med en milliard på konto.

Tapte alt han eide og litt til

Utfordringen han bestemte seg for å søke var aksjetrading.

- Problemet var bare at jeg aldri ville gi meg. Jeg satset den milliarden jeg hadde, og den doblet seg på et år. Selv om jeg visste at lykken kom til å snu, så klarte jeg ikke å gi meg. Et halvt år senere hadde jeg tapt 2,5 milliarder, fortalte Vollvik.

Han dro hjem til Norge forberedt på at det kom til å bli mye styr rundt ham de neste tre ukene.

- Det ble ikke tre uker, det ble ti år. Jeg står jo fortsatt her og snakker om det. Media fråtset i det, og de var jo til og med verre enn de trodde. De trodde jeg hadde tapt halve formuen min, mens jeg faktisk hadde tapt hele formuen og enda litt til. Men det var også da jeg bestemte meg for å begynne å bygge noe nytt.

På spørsmål fra salen utdypte Vollvik noe hvor mye han tapte, og hvorfor han valgte å hoppe på hesten igjen.

- Jeg tapte 340 millioner mer enn jeg hadde på bok, og det er en gjeld jeg har betalt på de siste ti årene. Nå har jeg ti millioner igjen før jeg er ferdig med det, men det er klart at en kommer ikke spesielt langt med en vanlig butikkjobb når en skylder 340 millioner. Så da måtte jeg starte noe nytt.

Vollvik benyttet også anledningen til å fortelle om sine tre bud for enhver dag til de fremmøtte.

- Gjør det nødvendige. Kjedelige ting som transport, mat og å kle på seg. Så gjør du det mulige. Finn ut hva du kan oppnå ved å bruke de verktøyene og det nettverket du har rundt deg. Og til slutt: Bruk noen minutter hver dag på å forsøke på det umulige.

Hjelper gründere

- Jeg bruker å si at veien er målet, men for meg er det også et mål å få betalt ned dette slik at jeg kan fokusere fullt ut på å skape nye verdier. Det skal bli deilig.

En annen i salen lurte på om Vollvik anser seg selv mest som investor eller skaper.

- Jeg må si at jeg er en skaper. Jeg prøvde jo å investere en gang, og det gikk jo ikke så bra, sa han til latter fra salen.

- Men jeg har jo investert i endel selskaper som har gått bra også. I det siste har det i tillegg vært endel gründere som har kommet til meg. Ikke for pengene mine, men for å få råd. Jeg har erfaring og et nettverk, og det er det viktig å utnytte slik at andre slipper å gå på de samme smellene som meg, avsluttet han.