Ytring:

Rom for læring i satsningen på undervisningsteknologi?

Som faglærere på NTNU opplever vi at NTNU ligger langt bak der vi burde være. Når vi reiser rundt i verden på ledende institusjoner innenfor våre fagfelt ser vi en helt annen design på undervisningsrommene, skriver Alf Steinar Sætre og Jonas Ingvaldsen i dette innlegget.

Alf Steinar Sætre og Jonas Ingvaldsen
Publisert Sist oppdatert

Det har de siste årene vært stort fokus på undervisningsteknologi på NTNU. Det utlyses midler til ansatte for å stimulere til bruk av IKT i undervisningen. MOOCs (Massive Open Online Courses) skal gjøre undervisningen tilgjengelig uavhengig av tid og sted. I høyteknologiens lette beruselse er det lett å glemme mer grunnleggende undervisningsteknologi, nemlig utformingen av selve undervisningsrommet, og hvilke muligheter og begrensninger det skaper for samhandling. Satsninger på undervisningsteknologi handler i praksis ofte om å smøre ulike IKT-løsninger utover undervisningslokaler som har akkurat samme designet som for flere hundre år siden. De ble laget for en tid da foreleser var den eneste som hadde «boka» og studentene lydig skulle ta notater. Auditoria er designet for monologer

NTNUs mål bør være å skape fremragende læring. Fremragende læring krever engasjerte studenter, som ikke bare gjengir pensumboken på eksamen, men aktivt anvender, reflekterer over og diskuterer fagstoff gjennom semesteret. Undervisning handler om å tilrettelegge for denne kritiske refleksjonen gjennom pensumvalg, forelesning, øving, evaluering og andre læringsaktiviteter.

Skal vi ha engasjerte studenter og fremragende læring må vi ha undervisningsrom som fremmer dialog. I et tradisjonelt forelesningsrom ser studentene nakken på de som sitter foran seg, og ikke i det hele tatt de som sitter på samme rekke eller bak. Det eneste ansiktet de ser er forelesers. Dette skaper passive studenter.

Som faglærere på NTNU opplever vi at NTNU ligger langt bak der vi burde være. Når vi reiser rundt i verden på ledende institusjoner innenfor våre fagfelt ser vi en helt annen design på undervisningsrommene. Her er det godt med tavler (whiteboards eller blackboards), og lerreter er plassert over tavlene. Men viktigst: studentene sitter i hesteskoformasjon på flere nivåer, slik at alle studentene ser ansiktene til 2/3 av sine medstudenter, samt faglærers. Her foreleses det noe, men i all hovedsak så diskuteres det. Når alle har lest og reflektert over det skriftlige materialet på forhånd, noe som er et tydelig krav til studentene, høster man læring av å diskutere stoffet sammen. Dette er sosiale læringssituasjoner, som vanskelig kan gjenskapes i det virtuelle rommet. Særlig stor verdi har denne læringsformen på høyere årskurs, og når man driver etter- og videreutdanning. 

NTNU skal bygge ny campus rundt Gløshaugen, herunder også nye undervisningslokaler. I hvilken grad satser NTNU på å bygge gode undervisningsrom? I hvilken grad jobbes det med planer for ombygging og oppgradering av eksisterende lokaler? Gode undervisningsrom krever ressurser; man trenger flere kvadratmeter per student i gode undervisningsrom enn i dårlige undervisningsrom.

Heller enn å bli fremragende på bruk av IKT i undervisning, bør NTNU bli fremragende på læring. Da må også den grunnleggende undervisningsteknologien satses på og fornyes.