Ny utredning:

Tunnel under Elgeseter gate er ikke veien å gå

Løpet kan være kjørt for tilhengerne av tunnel i Elgeseter gate. En ny utredning konkluderer med at en tunnel vil gjøre livet surere for trafikantene i området.  

Tilhengerne ser på tunnel som en måte å få unna trafikken på, slik at Elgeseter blir ei trivelig miljøgate. Motstanderne mener en tunnel vil bli et brølende hull.
Publisert Sist oppdatert
Slik kan det se ut med en ettløpstunnel beregnet på gjennomgangstrafikk.
En annen variant er toløpstunnel: Ett felt i hver retning for gjennomgangstrafikk. Og bussene kan kjøre mellom tunnelrampene.

Utreder Asplan Viak skriver blant annet i rapporten at dette alternativet kan føre til økt trafikk over Gløshaugen.

Tilleggsutredningen er utarbeidet i samarbeid med prosjektgruppa for Elgeseter gate, som har bidratt med faglige innspill.

Mer trafikk i nærmiljøet

I utredningen heter det:

«På grunn av bilfritt lokk over tunnelene og stengte svingbevegelser i krysset med Prof. Brochs gate og Magnus den Godes gate, vil det bli mer trafikk i lokalvegene og på andre ruter. Sannsynligvis vil det bli mer trafikk over Gløshaugen, en negativ konsekvens for myke trafikanter, og kollektivtrafikken som kan få redusert fremkommelighet, langs disse vegene.»

Utredningen har sett på to korte tunnelalternativ under kryssene Elgeseter gate/Professor Brochs gate og Elgeseter gate/Abels gate:

3A: En ettløpstunnel for gjennomgangstrafikk.

3B: En toløpstunnel med ett felt i hver retning for gjennomgangstrafikk med kollektivtrasé mellom tunnelrampene.

Ønsket om tunnel handler om å skape et godt gatemiljø, som gjør det lett og trafikksikkert for studenter og ansatte ved NTNU å krysse gata når de skal bevege seg fra en campus til en annen.

Ulempe for trafikantene

Asplan Viak skriver derimot i utredningen:

- «Begge tunnelalternativene 3A og 3B vil medføre ulemper for trafikantene i området sammenlignet med dagens situasjon»

- Kravene til trafikksikkerhet gjør at tunnelløsningene ikke innfrir ønsket om å oppnå gode og brede krysningspunkt for fotgjengere over Elgeseter gate i campusområdet til NTNU ved Abels gate. De bidrar derfor ikke til tettere kontakt mellom øst- og vestsida av gata.

- Begge disse tunnelalternativene vil føre til en reduksjon av venstresvingfeltet opp Strindvegen fra dagens 140 meter til 35 meter på grunn av ramper, krav til sikt og flettestrekning.

- En slik reduksjon kan føre til kødannelse i feltet, som forsinker hvert kjøretøy med 5 minutter.

- Store negative konsekvenser vil oppstå for alle trafikantgrupper ved stengte tunneler, spesielt i rushtrafikken.

- Anleggsperioden kan pågå over flere år og skape store problemer for trafikkavviklingen.

NTNU vil ha lang tunnel

NTNU-ledelsen ønsker seg en lang tunnel i Elgeseter gate. Mens en kort tunnel går ned rett nord for Byporten og opp igjen etter Abels gate, vil en lang variant komme opp før sykehuskrysset.

LES OGSÅ: Skuffet over NTNUs tunnelsyn

NTNU har argumentert med at man med lang tunnel unngår at trafikken blir en barriere når studentene skal krysse gata, og at tunnelen også vil motvirke at trafikkendringene fører til økt trafikk over Gløshaugen og i nærmiljøet.

Men en lang tunnel har ikke vært tema for denne tilleggsutredningen. Tvert imot har Miljøpakken ønsket å få utredet hva kort tunnel vil ha å si for trafikkforholdene i Elgeseter gate. Og mens NTNU brenner for en lang tunnel, er de avvisende til en kort tunnel og mener det vil være den dårligste løsningen av alle alternativene for framtidas planlagte miljøgate.

Prosjektleder for Elgeseter gate, Øyvind D. Sørbøl argumenterte i et tidligere intervju med UA med at en lang tunnel vil ha større krav til høyde og ventilasjon. Dessuten vil det være lettere å prosjektere en kort tunnel midt i ei gate enn en lang tunnel.

Vil diskutere løsninger med NTNU

Kommunaldirektør for byutvikling i Trondheim kommune, Einar Aassved Hansen, har invitert NTNU til et informasjons- og drøftingsmøte i neste uke for å diskutere løsninger for Elgeseter gate. På møtet 8. mars deltar også Heidi Fossland, leder av Miljøpakken, samferdselsdirektør Erlend Solem fra fylkeskommunen og avdelingsdirektør Eva Solvi fra Statens vegvesen.

Fra NTNU kommer prosjektsjef for campusutvikling, Merete Kvidal, og Fredrik Shetelig, som leder arbeidsgruppa for campusutvikling. Som dekan ved Fakultet for arkitektur og billedkunst var han i sin høringsuttalelse uenig med NTNU-ledelsen i synet på tunnel da alternativene for Elgeseter gate var ute på høring i slutten av 2014.

«Heldigvis har halvhjertede og lite gjennomtenkte tunnelforslag som ville ført til en trafikkøkning og store veiprosjekt som ville rasert Høyskoleparken blitt forkastet i prosessen», het det i uttalelsen fra fakultetet, som blant annet var undertegnet av Shetelig.

LES OGSÅ: NTNU uenig med egne fagfolk om tunnel under Elgeseter gate

UA har vært i kontakt med NTNUs Merete Kvidal, som ikke ønsker å uttale seg før møtet har funnet sted.