Går for gull med ny NTNU-racerbil:

Gnist veier 175 kg og har 190 hestekrefter

NTNU-studenter har laget en racerbil som gjør unna 0-100 på to sekunder.

NTNU-racerbilen Gnist er under stadig utbedring og justering. Her er bilen delvis demontert i verkstedet ved Lerkendal. Teknisk leder Eirik Johannes Larsen (t.v.) og sjåfør og kommunikasjonsansvarlig Paul Minh Hoang Hyunh i Revolve har ambisjoner om å kjempe i teten i sommerens Formula student-konkurranser
Publisert Sist oppdatert
Hele 55 studenter er med på å lage racerbilen Gnist. Her er alle samlet utenfor Hovedbygningen på Gløshageun.
Batteripakken i Gnist består av 288 innkjøpte celler (de sølvgrå pakkene på bildet, journ. anm.), og er koblet sammen med kretskort bygget av studentene.
KA Borealis R var den første bilen som ble utviklet av Revolve NTNU. Den veier 260 kilo, har 82 hestekrefter og gjør 0-100 på 4,0 sekunder.
KA Aquilo R var den andre bilen som ble utviklet av Revolve NTNU. Den veier 249 kilo, har 85 hestekrefter og gjør 0-100 på 3,6 sekunder.
KOG Arctos R er den tredje bilen utviklet av Revolve NTNU. Den veier 185 kilo, har 115 hestekrefter og gjør 0-100 på 2,9 sekunder.
Vilje er den fjerde NTNU-racerbilen. Den veier 175 kg har 107 hestekrefter og gjør 0-100 på 2,8 sekunder. Teamet bak studentracerbilen Vilje har blant annet benyttet supermaskinen med samme navn til å beregne og simulere aerodynamikk.

55 studenter har lagt ned tusenvis av arbeidstimer på å bygge en racerbil fra bunnen av. Det har resultert i et akselerasjonsmonster som gjør 0-100 på Formel 1-nivå, og veier mindre enn mange motorsykler. Nå er de snart klare for å måle krefter mot konkurrentene i den europeiske ingeniørkonkurransen Formula student.

Studentene bedømmes ikke bare på rundetid og akselerasjon, men også på design, drivstofføkonomi, kostnadseffektivitet, forretningsplaner og markedsføring.

Revolve har eksistert noen år, men det er først i år studentene som utgjør teamet kan få studiepoeng for arbeidet de legger ned. 11 av de 55 personene i teamet skriver masteroppgave om deler av prosessen.

- Alle oppgavene rundt byggingen av bilen er så komplekse at det kan skrives masteroppgaver om dem. Blant annet har det blitt skrevet masteroppgaver om aerodynamikk, felger og batteripakke, sier teknisk leder Eirik Johannes Larsen.

Motor på hvert hjul

Gnist heter årets vidunder, en racerbil på bare 175 kg, med firehjulsdrift og en elektrisk motor på hvert hjul. Totalt har den en samlet effekt på 190 hestekrefter, og skal flytte bil og sjåfør fra 0-100 på to sekunder. Det er ikke mulig å få kjøpt biler med mer effekt per kilo. Hybriden Porsche 918 spyder skal være verdens raskeste serieproduserte bil fra 0-100 med en oppgitt tid på 2,2 sekunder. Denne er i kategorien som kalles hypersportsbil, noe som beskriver den absolutte eliten av supersportsbiler. For eksempel regnes ikke en Ferrari 458 Italia regnes for å være en hypersportsbil.

Selv om Gnist er ganske så lik fjorårets Revolve-bil, Vilje, er alt utenom setet laget på nytt, ifølge Larsen.

Takket være at motorene sitter på hjulene, er det frigjort mer plass i selve karosseriet, og bilen er gjort kortere enn forgjengeren. Som følge av dette er også vingeoppsettet, som sørger for stabilitet og styring av luftstrømmer, redesignet og bygget på nytt. I likhet med fjorårets bil har NTNUs superdatamaskin blitt brukt til tunge beregninger for å optimalisere aerodynamikken.

Karosseriet veier 17 kg

- Kjenn på denne, sier Larsen og rekker frem en av racerbilens felger.

Det føles som å løfte en kaffekopp. Felger og karosseri har studentene selv designet og støpt i karbonfiber. Selve karosseriet, altså bilkroppen uten ramme og understell, veier bare 17,2 kg uten lakk. Den utstrakte bruken av karbon gjør bilen ekstremt lett og stiv. Stivheten er med på å gjøre bilen svært responsiv.

Selv om materialene og effekt er lett å trekke fram som det mest imponerende, er halve jobben det man ikke ser. Voldsom effekt i seg selv har begrenset verdi om den ikke lar seg styre optimalt. Derfor ligger det avansert og nyutviklet elektronikk bak sluttproduktet. Studentene designer kretskort og bygger kontrollenheter og sensorer selv. Larsen forteller at Revolve-teamet har utviklet et traction control-system som sørger for individuell kraftfordeling på hver av de fire motorene. I vanlige biler med firehjulstrekk og traction control slår systemet inn når bilen mister grepet på et eller flere av hjulene, mens Revolves system kan gi individuell akselerasjon for å optimalisere fremdriften.

Ikke bare akselerasjon

- Det er en effektbegrensning på 80 kilowatt under løpet, så vi kan ikke bruke alle tilgjengelige krefter samtidig. Da blir vi disket. Hensikten med kraftfordelingssystemet er å kunne bruke kreftene på best mulig måte, sier Larsen.

0-100 på to sekunder er ekstremt raskt, men det finnes Formula student-biler som går enda raskere. Paul Minh Hoang Hyunh i Revolve forteller at målet ikke er å ha den raskeste bilen fra 0-100, men å vinne konkurransen. Da kreves det langt flere egenskaper enn ekstrem akselerasjon på rett bane.

Gnist er heller ikke bygget for lang rekkevidde. Batteriet skal holde i 22 kilometer. Holder det lengre er det overdimensjonert og vekten går på bekostning av ytelsene.

Samfunnsøkonom bak rattet

Det er i stor grad Gløshaugen-studenter som er representert blant racerbilteamet. Studieretninger som fysikk, matematikk, elkraft, bygg materialteknologi og elektronikk er alle representert, men en Dragvoll-student er også med på laget. En samfunnsøknomistudent med bakgrunn fra gokart og annen konkurransekjøring er nemlig én av de seks sjåførene. Det samme er Hyunh, som forteller at sjåførene kniver om å bli blant de to som kan sitte bak rattet når bilen skal ut i konkurranse.

- Hvordan blir man racerbilsjåfør for Revolve?

- Det går på tid, rett og slett. Vi hadde opptaksprøver med gokartkjøring. Jeg har bare erfaring fra bilspill, men greide å kvalifisere meg, sier han.

Selv om mange i teamet har en solid bilinteresse, er ikke det noe krav for å bli tatt opp, og den tekniske interessen er kanskje større enn bilinteressen hos mange. Teknisk leder Larsen, for eksempel, er overhodet ikke interessert i motorsport.

- Jeg bryr meg fletta om motorsport. For min del handler det om at det er morsomt å være med på å lage noe. Det kunne like gjerne ha vært en ubåt eller et helikopter, sier han.

Fartsfylt sommer

Gnist skal ut i tre konkurranser i Formula student. Den første er fra 14. til 17. juli på den legendariske banen Silverstone i England. Turen går deretter videre til Red Bull Ring i Østerrike og Hockenheimring i Tyskland. Det blir dermed et fartsfylt sommerferie for studentene.

- Det er dette vi har jobbet for, og mange ønsker å være med på turen, så sommerferien får vike. Du er jo ikke frivillig i UKA i to år, uten å dra på noen konserter når du endelig har kommet i mål heller, sier Hyunh.