Technoport:

Trondheim blir første storby med 5G i Norge

Trondheim blir den første storbyen i Norge som får 5G-nett. Det avslørte Telenor under Technoport-konferansen onsdag.

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor presenterte nyheten på Technoport-konferansen onsdag.

(Saken er oppdatert med kommentarer fra Sigve Brekke, Ingeborg Øfsthus og Morten Wolden.)

Telenorsjef Sigve Brekke ble omsvermet av reportere straks han kom av scenen etter å ha offentliggjort nyheten om at Telenor har valgt Trondheim som den første norske byen hvor man bygger ut det nye superraske 5G-nettet.

- Hvorfor Trondheim, Brekke?

- På grunn av det økosystemet man har her. Man har en foroverlent kommune, har teknologimiljøene på NTNU og i Sintef. Det fins ingen byer i Norge som har den samme bredden som Trondheim har, slår Telenor-sjefen fast.

- NTNU vil være viktig på kunstig intelligens, på tingenes internett, og forhåpentligvis komme opp med mange gode ideer på hva denne teknologien kan brukes til, sier Brekke.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

De første basestasjonene oppe og går etter sommeren

For NTNUs del er det særlig satsingen på havrom som fremheves som et område hvor forskningsmiljøer vil kunne nyttiggjøre seg den kommende, digitale motorveien.

De første delene av 5G-nettet blir oppe og går allerede fra høsten av, bekrefter teknologidirektør i Ingeborg Øfsthus i Telenor Norge overfor Universitetsavisa. Siden går det slag i slag.

- Men hvilken samarbeidspartner kommer dere til å velge? Kinesiske Huawei, som PST har advart mot i nokså klare ordelag, er fremdeles med på leverandørsida til Telenor?

- Det viktige her er at vi har et stort leverandørvalg foran oss. Vi tester ut Huawei, samt Ericsson og Nokia Danmark. Vi har mye arbeid som gjenstår innen vi foretar noe valg, sier Øfsthus.

Teknologiske muligheter

Telenor startet uttesting av 5G på Kongsberg i fjor, men Trondheim blir den første norske storbyen som får 5G. Ifølge Telenor vil oppkobling til fremtidens supernett åpne store teknologiske muligheter både for privatkunder og virksomheter.

5G vil gi to hovedtyper kommunikasjonsløsninger. Den første er et mobilt bredbåndsnettverk med høyere kapasitet og forbedrede brukeropplevelser, ifølge Telenor. Selskapet beskriver videre at den andre hovedtypen gir et 5G-nettverk som vil muliggjøre spesielle nettløsninger for mange forskjellige formål med ulike krav til funksjonalitet. Det vil bli tilrettelagt for milliarder av ting som kobles til nettet, for svært raske responstider, og for økt sikkerhet og pålitelighet.

Telenor viser til at det i Trondheim samarbeides tett mellom kommunen, NTNU og næringslivet for å skape en bærekraftig smart-by rustet for fremtiden. Da må det både eksperimenteres og testes, og med 5G vil Trondheim være unikt posisjonert for å utvikle nye løsninger, mener Telenor.

Data er gull

- Data er framtidas gull, sier en for anledningen svært begeistret rådmann Morten Wolden i Trondheim kommune.

- Hvordan vil byens innbyggere få merke dette?

- Det å håndtere store mengder data, for eksempel innen transportsystemer, gjør at man kan skreddersy kollektivtrafikk og annen transport på en helt annen måte enn i dag. Det er mye sanntidsinformasjon som gjør alt fra å fortelle brøytebilsjåføren hvor han skal brøyte til enhver tid, til at folk som skal på jobb om morgenen får beskjed hvilke fortauer som ikke er brøytet og om man eventuelt bør ta bussen, sier Wolden til Universitetsavisa.

Så er spørsmålet i hvilken grad NTNU-ansatte vil få anledning til å ta det kommende 5G-nettet i bruk: NTNU som institusjon har nemlig besluttet å skifte fra Telenor til Telia som hovedleverandør av teletjenester.

5G også for NTNU-ansatte?

På spørsmål om hva dette innebærer i relasjon til Telenors satsing på 5G-nettet, kommenterer rektor Gunnar Bovim at dette er en annen skål.

- Dette er to saker som ikke har noe med hverandre å gjøre, ifølge NTNU-rektoren.

Fra NTNUs økonomiavdeling får UA opplyst at man der undersøker hvilke følger dette får for ansatte i forhold til å kunne ta 5G-nettet i bruk.

Fra 4G til 5G

5G beskrives som en langt mer avansert og innovativ teknologi enn 4G, og skal ha mer kapasitet, høyere hastighet og raskere responstid. Dette skal gi mulighet for egenskaper og tjenester som ikke er mulig med 4G.

5G-teknologien vil fundamentalt endre flere samfunnskritiske operasjoner som trafikkavvikling, helsetjenester og viktige kommunikasjonstjenester som nødkommunikasjon, ifølge Telenor.

Den store forskjellen mellom 5G-nettverket og tidligere generasjoner er at 5G er designet for å tilby nettverk og tjenester til ulike industri- og samfunnsdrevne utstyrsenheter, i tillegg til tjenester og nettverk til smarttelefonen.